We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Hoe kun je innoveren met technologie? Vijf ondernemerslessen van Deborah Nas (trendwatcher & hoogleraar TU Delft)

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 7 maart 2019
Deborah Nas (Trendwatcher & hoogleraar TU Delft) werkt al twintig jaar aan innovatie. Slimme toepassing van technologie, de grootste belemmerende factor en de invloed van millennials: de vijf ondernemerslessen van duizendpoot Deborah Nas sluiten naadloos aan op de wereld van nu.
 
#1 Slimme toepassing van technologie bepaalt in toenemende mate je concurrentiekracht
‘Ontwikkelingen in technologie gaan steeds sneller, waardoor je steeds sneller achter loopt als je niks doet. Als het gaat om de slimme toepassing van technologie lopen bedrijven in Nederland niet voorop. Organisaties die pas een paar jaar bestaan doen het over het algemeen goed, omdat zijn op nul zijn begonnen en niks te verliezen hebben. Een bedrijf dat al langer bestaat heeft al een businessmodel en zien vaak een bedreiging in nieuwe ontwikkelingen. Bedrijven moeten accepteren dat innovatie nooit meer ophoudt. De digitale en fysieke wereld zijn volledig in elkaar verweven, waardoor de digitale componenten, die in je product of dienst zitten, continue geïnnoveerd moeten worden.’
 
#2 De grootste belemmerende factor voor adoptie van technologie ben je zelf.

We hebben de neiging om vooral de negatieve kanten van nieuwe, technologische veranderingen te zien en we houden eigenlijk helemaal niet van verandering. Hier zijn drie redenen voor. De eerste is dat angst een veel sterkere emotie is dan vreugde. De kranten staan vol met de negatieve kanten en alle gevaren van bijvoorbeeld AI. Mensen hebben niet de behoefte om zelf op onderzoek te gaan, want het is veel makkelijker om te herhalen wat je in de krant leest. Ten tweede beoordeel je altijd vanuit een bepaald referentiekader dat opgebouwd is uit ervaringen uit het verleden. Daardoor vergelijk je dingen met iets wat je zelf ervaren hebt toen je opgroeide. Alles wat er was toen je opgroeide zie je als een normaal onderdeel van de wereld, alles tussen je vijftiende en vijfendertig is nieuw en spannend en alle ontwikkelingen daarna voelen onnatuurlijk. Ten derde: als iets zo nieuw is dat het met niets te vergelijken is, dan is het heel moeilijk om er de potentie van in te zien. 
 
Ondernemerslessen 3, 4 & 5
Ben je benieuwd naar de andere ondernemerslessen van Deborah Nas en de laatste technologische ontwikkelingen? Bekijk de hele aflevering! 
 

Deborah Nas

Deborah Nas Deborah Nas is spreker, professor aan de TU Delft, ondernemser en trendwatcher. Ze staat bekend als vernieuwer in hart en nieren. Ze acteert op het snijvlak van psychologie, technologie en business.Tijdens haar inspirerende presentaties geeft ze haar publiek verhelderende inzichten in een wereld waarin technologische vernieuwing markten volledig op hun kop zet.
Ze studeerde Industrieel Ontwerpen in Delft, waarna ze bij Philips en KPN innovatieprojecten opzette in binnen- en buitenland. Al meer dan 15 jaar helpt ze organisaties zoals Philips, Heineken, Unilever, LeasePlan, Ziggo, het Nederlands Forensisch Instituut en gemeentes met vernieuwing.
Lees meer over Deborah Nas.