We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Eric Kurver (Eigenaar Domaine Saint Aix): 'Le Garage was jaren geleden mijn eerste overwinning en dat maakte mij apetrots'

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 21 maart 2017
PROFILE – Erik Kurver, eigenaar Domaine Saint Aix, meent dat over een prachtige rosé niet te veel gepraat moet worden: de lichtroze vloeistof moet gemakkelijk drinken, maar ook complex genoeg zijn om een gouden medaille te halen in Parijs. Naar die balans streeft Kurver jaar na jaar. Is hij meer marketeer of wijnmaker?
 
‘Wijn is al sinds mijn zestiende mijn hobby,’ stelt Kurver. Hij werkte als jonge gozer in een wijnwinkel in Hilversum als bijbaantje en voegde zich al snel bij de lokale wijnclub. Kurver: ‘Een unieke kans om alles te proeven.’ Dat proeven zette zich ook voort nadat hij dat bijbaantje inwisselde voor studie en carrière. Kurver: ‘Ik ben jaren als hobbyist beziggeweest met het organiseren van wijnproeverijen en wijnreizen voor vrienden, kennissen, collega’s en andere contacten.’ De verhuizing naar Zuid-Frankrijk is dan ook geen verrassing.
 
Domaine Saint Aix

Kurver: ‘Mijn vrouw en ik zijn met de kinderen in 2001 verhuisd naar Zuid-Frankrijk zonder enig plan. We dachten: ‘Als het niet leuk is, dan gaan we wel terug’. Daar dacht ik langere tijd na over het kopen van een stukje land om wijn te gaan maken die beter is dan andere wijnen. Maar ik wist nog niet genoeg om wijnboer te worden.’ Na tweeënhalf jaar zoeken vond hij de wijngaard mét personeel en aanwezige kennis om succesvol te worden. Toen wist hij het zeker, dat stukje grond wilde hij wel kopen. Daar waren alle ingrediënten aanwezig om zijn idee te verwezenlijken, alleen de commerciële mensen en communicatieve krachten ontbraken.  

AIX Rosé?
Je kunt je voorstellen hoe de boeren en buren opkeken. Een Nederlander koopt een grote wijngaard in de Provence, steelt de beste naam die je maar kunt bedenken voor rosé uit de Provence én wist in zijn eerste jaar de gouden medaille voor rosé uit die regio te scoren. Kurver: ‘Ik dacht direct ‘ik kan mij maar beter gaan concentreren op de export.’ Als je een beperkt mediabudget of marketingbudget hebt, dan is dat lastig. Onze grote investering is selectieve distributie geweest.’ Mét succes. AIX wordt verkocht bij grote strandclubs, bijzondere clubs en mooie restaurants wereldwijd. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? Met deze aflevering van Eric Kurver luidt 7 Ditches TV de lente in, proost!

Eric Kurver

Eric Kurver Een eigen wijngaard in Frankrijk? Wat een droom! De enthousiaste Nederlander, wijnkenner en -liefhebber Eric Kurver (45) heeft een bijzondere carrièreswitch gemaakt. Hij maakt inmiddels al jaren een mooie rosé onder de naam AIX: dé rosé van de Provence. En dat zal men weten ook!

Misschien ken je de fles wel: eenvoudig, stijlvol en een herkenbaar logo. Als eigenaar weet Eric Kurver als geen ander zijn product te vermarkten. Hij zorgt ervoor dat AIX op precies de juiste plekken verkrijgbaar is en gedronken wordt door precies de goede mensen. Kurver woont met zijn vrouw Adriénne en drie kinderen al jaren in Zuid-Frankrijk. Zijn domein beslaat 85 hectare waarvan 75 hectare met aangeplante wijnstokken met verschillende druivenrassen. 
Lees meer over Eric Kurver.