We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Barend Raaff (mede-oprichter Harver) spoelt old-skool CV’s door het toilet

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 17 januari 2019
Hij werkt voor bedrijven als Netflix, Heineken en Booking.com. Met veertien miljoen euro groeigeld in de oorlogskas is hij klaar om Amerika te veroveren. Deze nieuwe aflevering van Profile gaat over het vinden van talent en de invloed van Artificial Intelligence op ons werk van morgen. Remy Ludo Gieling gaat in gesprek met Barend Raaff, oprichter van Harver.
 
Verkeerde besluiten
Je hebt geen achtergrond als HR-professional, maar je hebt wel een softwareoplossing bedacht voor recruitment. ‘Ik heb met mijn vorige bedrijf veel samengewerkt met Randstad, waardoor ik inzicht kreeg in hoe recruitment werkt. Ook werkte ik voor een assessment-bureau, hierdoor kon ik al wat puzzelstukjes bij elkaar leggen. Met tien mensen zijn we deze wereld ingedoken met de vraag: “wat gaat er nu fout?”. Allereerst hebben sollicitanten niet altijd het juiste beeld van de organisatie. Tegenwoordig lijken alle functieomschrijving op elkaar: “jong en dynamisch bedrijf met innovatieve teamplayers die het verschil willen maken”. Plak er een ander merk boven en je hebt voor iedere organisatie dezelfde vacature. Waar komt een sollicitant écht terecht en hoe ziet zijn werk eruit? Ten tweede worden besluiten genomen op basis van data die niet voorspellend is voor succes. Iedereen heeft een universitaire studie gedaan en er iets naast gedaan. Ten derde: de leercirkel bestaat niet. Hoe gaat het met de medewerker nadat hij twee jaar in dienst is. Is hij gelukkig? Hoe doet hij zijn werk? Kunnen we dat terugplotten op de oorspronkelijke hiring decision? Business en recruitment zijn aparte eilanden waardoor deze leercirkel niet bestaat. Deze drie elementen hebben wij met Harver opgelost.’
 
Prekwalificatie
Hoe werkt jullie software? ‘Het is een online platform waarmee bedrijven sollicitatie-ervaringen opbouwen. Met deze ervaringen kan je sollicitanten een écht beeld geven van de organisatie, hiervoor kunnen bedrijven video, tekst en foto’s gebruiken. Terwijl sollicitanten door deze experience heen gaan, verzamelen bedrijven data die wél voorspellend zijn voor succes. Hierbij kan je denken aan persoonlijkheid, cultural-match, intelligentie, maar ook praktische zaken zoals taalbeheersing of computervaardigheden. Dat dataprofiel verwerken wij doormiddel van algoritmes en vertalen we door tot een matching-score, waardoor een recruiter beter beeld krijgt of sollicitanten het binnen de organisatie gaan redden’, aldus Raaff.
 
Wat is visie van Barend Raaff op anoniem solliciteren? En hoe is het belangrijke aspect ‘bedrijfscultuur’ verwerkt in de software van Harver? Nieuwsgierig geworden? Kijk dan de hele aflevering!

Barend Raaff

Barend Raaff De Nederlandse startup Harver is opgericht door Barend Raaff. Harver maakt gebruik van de zelfontwikkelde selectietool TalentPitch, die kijkt naar werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid op basis van tests. Een algoritme bepaalt uiteindelijk welke kandidaat het meest geschikt is voor de functie. Inmiddels werven partijen als Rituals, Booking.com en Netflix hun mankracht via het platform.
Lees meer over Barend Raaff.